CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

الخميس، 24 يوليو 2008

فلسطين اية بالنسبة للشباب؟؟؟


الموقف دة حصل لى قبل كدة وبجد اتدايقت منة جدا...


كنا قاعدين انا وصحابى مع بعض بنتكلم فى مواضيع من رأيي انا مالهاش لازمة المهم فى وسط الكلام كدة دخل موضوع فلسطين واللى بيحصل فى غزة اليومين دول وباعدين واحدة من اللى كانو قاعدين قامت وقالت فلسطين اية بس وقرف اية غيرو الموضوع الواحد مش ناقص نكد..!!!!


انا ساعتها اتدايقت منها جدا وقعدت اقول فى نفسى بقة القضية الفلسطينية بقت بالنسبة للشباب قرف ونكد وابتديت أقلب الموضوع فى دماغى واقول ياترى كل الشباب الايام دى بتفكر فى فلسطين بالمنطق دة ولو كل الشباب بيفكر كدة يبقى احنا فعلا مش من حقنا اننا ننتصر على أعدائنا لأننا مش أمة واحدة كل دولة دلوقتى بتقول طول ما انا عايشة فى سلام خلاص تتحرق اى دولة تانية وللأسف التفكير دة قدرو يزرعوة فينا كويس اوى ....مثلا لما اجى اقول لواحدة صاحبتى المنتج دة مقاطعة تقوللى نفضى يا بنتى مقاطعة مين بس انتى عايشة من القرن اللى فات ولا اية كبرى بقة....سبحان الله بقة الناس دلوقتى ماعدش عندهم ضمير للدرجة دى،،،،خلاص انا كدة خلصت كلامى وانا اسفة اوى انى اكون زعجتكو وقرفتكو بالكلام القديم اللى كل شوية بتسمعوة وزهقتو منة.....بس قبل ماخلص كلام خالص باقوللكو اننا عمرنا ابدا ماهانتقدم ولا هانحرر القدس ولا هانحقق اى حاجة احنا عاوزينها الا لما نبقى ايد واحدة كلنا ونغير طريقة التفكير دى


ولا انتو ليكو رأى تانى انا عاوزة اشوف آراء الشباب ضرورى.

11 اللى شرفونى:

لؤلؤة الاسلام يقول...

الحمد لله انا اول تعليق المرة ديه هههههه و الموضوع بجد كده دلوقتى الناس خلاص اكنها مش عايزة تفتكر ان فلسطين ديه قضيتنا كلنا و انا كمان حطيت موضوع جديد يا ريت تدخلى و تقرايه و تعلقى و تقولى ايه رايك

روح الاسلام يقول...

ايوة يا دودو لحقتى نفسك انتى المرة دى اول تعليق ههههههه ومن عينى يا حبيبتى حااااااضر هاشوف الموضوع الجديد بتاعك هوة انا اقدر اتأخر عليكى يا جميل
اى خدمة مظبطاكى انا هة ههههههه

Abdallah Hosni يقول...

"سبحان الله بقة الناس دلوقتى ماعدش عندهم ضمير للدرجة دى"

والله مش كل الناس ياروح الاسلام لكن الواضح انهم فى لهو وفعلا الناس ماعدتش زى الاول لان كل واحد عايش لنفسه ومعظم الشباب مش فاهمين اوي مين الصح ومين الغلط وبعض الشباب يقولوا ده باعوا ارضهم من1948..ففعلا الناس دي محتاجة توعية بالقضية الفلسطينية
ـــــــ

"د،خلاص انا كدة خلصت كلامى وانا اسفة اوى انى اكون زعجتكو وقرفتكو بالكلام القديم اللى كل شوية بتسمعوة وزهقتو منة"

لا طبعا لكي السبق..من باب فذكر فان الذكرى تنفع المؤمنييييين...مش حد تانى غير المؤمنين...ولازم كلنا نذكر بعض بحجم القضية دى وماننسهاش خالص
ــــــــــــــــــ

وطبعا.....
عمرنا ابدا ماهانتقدم ولا هانحرر القدس ولا هانحقق اى حاجة احنا عاوزينها الا لما نبقى ايد واحدة كلنا ونغير طريقة التفكير دى

روح الاسلام يقول...

3abdallah
جزاك الله خيرا على تعليقك وفعلا عندك حق هوة الموضوع دة من باب فذكر ان الذكرى تنفع المؤمنين..

انى احبكم فى الله يقول...

اه والله عندك حق يا هند ربنا يهديهم

روح الاسلام يقول...

انى احبكم فى الله
ويهدينا جميعا يا رنا منورة يا جميل

sara draz يقول...

والله فعلا انا معاكى يا روح فى كل اللى قولتيه
وبردو للاسف الموقف ده بيتكرر معايا كتيير
وبقييت والله حزيينة اوى
ومش لاقية حد فى دماغه الحاجات ده
انتى عارفة انا بردو حصل معايا موقف كده
لما انا حطيت الشعر اللى على محمد الدرة على مدونتى

لقيت واحد بيعلق ويقول
حرام عليكى يا شيخة قلبتى علينا المواجع

حاجة غريبة

بس جزاكى الله خيرا
عشان ذكرتينا

وتحياتى اليكى
وتسلمين

روح الاسلام يقول...

ريحانة الاسلام

فعلا ياريحانة عندك حق انا شفت

التعليق دة على مدونتك واستغربت جدا

لأن المفروض ان هوة اصلا اساسا فاكر

سبحان الله وفعلا جزاكى اللة خيرا على

تفاعلك معايا هنا فى المدونة

انى احبكم فى الله يقول...

شكرا يا هند على ردك علينا بجد الناس ولا اقولك بلاش اغلط على العموم انتى منورة بمواضيعك

ღϠ₡ღأمير الهدوءღϠ₡ღ يقول...

فلسطين

امممم
بجد اتأثرت اوي
هي القصه
ان قلوب الشباب حتى قلوبنا الملتزمين منهم
مليان اهتمامات وحجات تانيه
فلما تيجي تطرحي قضيه مهمه زي فلسطين
مفيش مكان في القلب علشان حتى الواحد يحس بالكلمه دي
علشان كده مش مستغرب ان البنت دي تقول كده
وفي زيها كتييير
للاسف

حتى احنا مش عارفين نعمل حاجه
لان الضعف والكسل دخل قلوبنا

مجرد اهتمامنا بالدنيا زياده
ده سبب في ضعف القلب لحد انه ممكن يموت عند الكثير

اللهم احفظنا من امراض القلوب والفتن
وانصر الاسلام والمسلمين في كل مكان

المفروض
اننا نبدأ نربي نفسنا
على اننا نترك
اهتممنا بالدنيا
ونعيش زي الصحابه كان طعامهم الاستغفار والتسبيح

بوست جميل لانه ذكرني بحجات كتير
وياريت فعلا نتغير

اسف على الاطاله
تحياتي

روح الاسلام يقول...

امير الهدوء

انت عندك حق فى كل كلمة قلتها فعلا فية ناس قلبهم وضميرهم ابتدأ يموت...جزاك الله خيرا على تعليقك ورأيك فى الموضوع